به نقل از شهروند، برای قاچاقچیان قیمت الاغ به‌طور باورنکردنی بالاست، آن‌قدر که نرخ‌ها گاهی تا ١٢‌میلیون تومان هم می‌رسد. بومی‌ها می‌گویند قاچاقچیان الاغ‌ها را برای عبور از کوه‌ها و دره‌های صعب‌العبور می‌خرند و سوخت را به آن طرف مرزها می‌رسانند. خودشان می‌گویند چاره دیگری جز قاچاق سوخت ندارند و درآمد قاچاق آنقدرها هم که فکر می‌کنند بالا نیست. محمود تهیدست، عضو اتاق بازرگانی زاهدان به «شهروند» می‌گوید بچه‌ها حداکثر ماهی ٤٠٠‌هزار تومان و بزرگترها حداکثر ماهی ١,٥‌میلیون تومان از این راه درآمد دارند؛ درآمدی که ناشی از شیوع بیکاری در سیستان‌و‌بلوچستان است. حالا شرایط بدتر هم شده است خشکسالی کشت و کار خیلی‌ها را از بین برده است و ناامنی و ترس از دزدان دریایی باعث شده است ماهیگیران هم تورهایشان را جمع کنند. غلام سرو نوتی زهی، نایب‌رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی زاهدان هم به «شهروند» می‌گوید در پهناورترین استان ایران تنها دو کارخانه سیمان وجود دارد که تعداد کارگرانشان به ٣٠٠ نفر هم نمی‌رسد.

جولان قاچاقچیان سوخت در سیستان‌و‌بلوچستان

این روزها در محورهای سیستان‌و‌بلوچستان به‌ویژه در جنوب آن خودروهای وانتی را مشاهده می‌کنید که برای امرار معاش در قالب حمل‌کننده مواد سوختی خطرهای بی‌شماری را برای مردم استان رقم می‌زنند و برای درآوردن لقمه نانی، مرگ، ناامنی و ترس را به دیگران هدیه می‌دهند.

جولان تویوتاها و وانت‌ها و پژوهای سواری در محورهای استان در حالی است که به گفته معاون امنیتی استاندار سیستان‌و‌بلوچستان درآمد ۲۰۰‌میلیارد تومانی ماهیانه از قاچاق سوخت را به جیب می‌زنند؛ اما فعالان اقتصادی نظری متفاوت در این‌باره دارند. تهیدست، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سیستان‌و‌بلوچستان  در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: برخی گمان می‌کنند که اهالی این استان از قاچاق سوخت درآمد بالایی کسب می‌کنند؛  اما اینطور نیست. به‌عنوان مثال  درآمد کودکان در این استان ماهانه کمتر از ٤٠٠‌هزار تومان و افرادی که بزرگتر هستند ماهانه حداکثر ١,٥‌میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند. این میزان درآمد را وقتی با ریسک بالایی مقایسه می‌کنید درمی‌یابید که دلیل بالا‌بودن حجم قاچاق سوخت در این استان فقر و نبود شغل است.