چرا کوتاه کننده لینک لازم است؟
لینکهای بلند را میتوان با استفاده از ابزار کوتاه کننده لینک، کوتاه کرد؛ این ابزار سرویس آنلاینی است که به آن آدرس بلند صفحه وبسایت داده میشود و آن را به یک URL با کاراکترهای کمتر تبدیل میکند؛ به عبارت دیگر لینک را کوتاه میکند. مزیت لینک کوتاه این است که فضای کمتری را در مقایسه با URL بلند اشغال میکند. بسیاری از این سرویسها رایگان هستند و جهت استفاده برای افراد، هیچ هزینهای ندارند.
گوگل دارای یک کوتاه کننده لینک (Google's URL shortener) به نام goo.gl است. در ابتدا کوتاه کننده لینک گوگل برای انتقال لینکهای داخلی به سایتهای دیگر گوگل استفاده میشد یعنی فقط برای سرویسهای خود گوگل قابل استفاده بود؛ اما بعدا این سرویس برای لینکهای خارجی هم جهت استفاده عموم گسترش یافت و برای همه URLها در دسترس قرار گرفت. این سرویس یکی از بهترین سرویسهای کوتاه کننده لینک است.
کوتاه کننده لینک گوگل سرویس سادهای است که اجازه میدهد شما URLهای خود را کوتاه کنید و سپس کلیکهای آنها را ردیابی کنید.
چگونگی استفاده از سرویس کوتاه کننده لینک گوگل
استفاده از سرویس goo.gl بسیار ساده می باشد کافی است طبق روش زیر عمل کنید اما قبل از هر چیز لازم است بدانید که بهتر است برای استفاده از این سرویس حتما یک حساب کاربری گوگل داشته باشید!
■ وارد حساب کاربری Gmail خود شوید.
■ وب سایت goo.gl را باز کنید .
■ در کادری که بالای آن جمله Paste your URL here نوشته شده است لینک طولانی مورد نظر خود را Pasteکنید .
■ حالا روی دکمه آبی رنگ Shorten URL کلیک کنید. ( Shorten به معنی کوتاه کردن )
■ همانطور که ملاحظه می کنید در سمت راست صفحه لینک کوتاهی تولید شده است که با goo.gl شروع می شود.
■ به همین سادگی! حالا می توانید لینک کوتاه خود را در هر جایی که می خواهید قرار بدهید ، اگر حساب کاربری جیمیل داشته باشید دیگر نیازی نیست لینک ها را در جایی ذخیره کنید فقط کافی است وارد حساب کاربری خود شوید و به وب سایت goo.gl مراجعه کنید تا بتوانید فهرست همه لینک های خود را مشاهده کنید.
چرا کوتاه کننده لینک لازم است؟
استفاده از کاراکترهای کمتر در هنگام به کار بردن متن در مکانی که محدودیت در تعداد کاراکترها وجود دارد، مهم است؛ این امر در سایتهای شبکههای اجتماعی مانند توییتر که دارای حد مجاز 140 کاراکتر است اهمیت مییابد. ارائه لینک به وبسایتهای دیگر میتواند یک منبع فوقالعاده مفیدی برای به اشتراکگذاری محتوا با دوستان، همکاران، و یا مخاطب بازاریابی باشد. همچنین کوتاه کردن لینک به دلیل راحتی در اشتراکگذاری آن، میتواند تأثیر مثبت در سئو داشته باشد.
چگونه باید از کوتاه کننده لینک گوگل (Google URL Shortener) استفاده کرد؟
برای ایجاد یک لینک کوتاه باید به سایت Google URL Shortener رفته و لینک بلند مورد نظر را در کادر وارد کنیم و سپس بر روی Shorten URL کلیک کنیم. لینک کوتاه میشود و میتوانید فهرست لینکهایی که تا الان ثبت کردهاید را در قالب یک جدول مشاهده کنید. سپس میتوانیم جزئیات آمار کلیک را ببینیم.
به طور خلاصه با استفاده از ابزار کوتاه کننده لینک گوگل میتوان آمارهای زیر را به دست آورد:
- چه تعداد افراد بر روی لینک کلیک کردهاند؛
- مشاهده نمودار زمانی تعداد کلیکها در بازه زمانی مشخص؛
- مشخص کردن تعداد کلیک بر اساس منابع تبلیغاتی مختلف؛
- نمایش نام مرورگرهایی که کاربران توسط آن وارد سایت شدهاند؛
- نمایش محدوده مکانی و جغرافیایی کاربران وارد شده به سایت شما؛
- مشخص کردن سیستم عامل کاربرانی که بر روی لینک کلیک کردهاند.
مزایای استفاده از کوتاه کننده لینک گوگل
1- استفاده از لینک کوتاه شده در ایمیل
برخی ایمیل هایی که به شما ارسال شده است دارای لینک های طولانی می باشند که مشکل در خواندن آن ایجاد می کند و هدفی که ایمیل دارد این است که کوتاه باشد و فقط پیام را به مخاطب به روشنی بیان نماید
2- استفاده از لینکهای کوتاه شده برای بازاریابی آفلاین
استفاده لینک های کوتاه در بازاریابی آفلاین نیز از دیگر مزایای لینک های کوتاه می باشد به عنوان مثال درصورتی که شما یک آگهی ئر روزنامه یا پوستری چاپ نموده اید بسیار ایده آل می شود که یک لینک کوتاه نیز در آن قرار دهید
3- کاربرد در رسانههای اجتماعی
در پست های خود از لینک های کوتاه حتما استفاده نمایید زیرا کمک می کند برای نوشتن جزئیات بیشتر در مورد سرویسی که در حال بازاریابی ان هستید فضای بیشتری داشته باشید البته در پستی که محتوا وجود دارد نه اینکه URL باشد
4- استفاده از آنالیتیکز بر روی URL گوگل
اگر شما یک وبلاگ نویسی هستید پس همیشه پست های مختلفی قرار می دهید و همه کسب و کار شما ، پست هایی است که در وبلاگ قرار می دهید بنابراین علمکرد شما بسیار مهم است و باید از تعدا کسانی که از سایت شما بازدید می کنند اطلاع داشته باشید تا برای مراحل بعدی برنامه ریزی انجام دهید
کدام سرویس های کوتاه کننده لینک مناسب هستند؟
انبوهی از سرویس های کوتاه کننده لینک وجود دارند که به عنوان نمونه میتوان به goo.gl و tinyurlاشاره کرد.
عمدهی این سرویسها در واقع یک Redirect (تغییر مسیر) برای شما ایجاد میکنند. کاربر با کلیک بر روی این آدرس به سایت آنها میرود و سپس آنها کاربر را به سایت اصلی میفرستند.
بسیاری از سرویس های کوتاه کننده لینک، به شما آمار هم میدهند تا بدانید بر روی هر لینک چند بار کلیک شده است.
با توجه به اینکه ترافیک بازدیدکنندگان این سرویسها، همیشه از روی سایت آنها عبور میکند، میتوانید با استفاده از رتبه الکسا، میزان استفاده از آنها را برآورد کنید و گزینههای قویتر و معتبرتر را انتخاب کنید.
انگیزه و مدل مالی سرویس های کوتاه کننده لینک چیست؟
کسب یک دامین با رتبه ترافیک مطلوب و نیز جذب و نمایش تبلیغات از جمله شیوه های رایج برای کسب درآمد در این سرویس هاست.
در برخی موارد (مانند سرویس goo.gl) جمع آوری آمار ترافیک بازدیدکنندگان و تحلیل آنها، موجب ایجاد ارزش اقتصادی میشود.
بعضی سایتها هم برای خودشان سرویسهای کوتاه کننده آدرس طراحی میکنند تا آدرس دهی محتوا برای آنها سادهتر شود.
- ۰ نظر
- ۰۷ اسفند ۹۶ ، ۰۲:۳۱